Det vil være svært at finde en virksomhed der ikke ønsker at vækste. Alle prøver at få det meste ud af deres målgruppe, hvorfor der også opstår konkurrence om de potentielle og nuværende kunder. Vi ser nærmere på tre måder, hvor du kan skabe vækst i din virksomhed. Det handler i bund og grund om at have styr på sine konkurrenter, og have medarbejdere der er motiverede, og om at få hjælp til salg, hvis du har brug for det.
Hav styr på dine konkurrenter
Først og fremmest handler det om at have styr på dine konkurrenter. Du skal have styr på hvem de er, og hvordan det går dem. Vækster de, imens du står stille i din omsætning? Så kunne det godt tyde på at du skal gøre noget anderledes.
Du skal sørge for at din virksomhed er med på udviklingen, og er effektive til at respondere til hvad dine konkurrenter gør. Ligesom det også er vigtigt at have fokus på dit eget produkt, så andre skal bruge energi på at følge med dig. En god balance er nøglen til at have styr på konkurrencen.
Ud over at have et godt overblik over dine konkurrenter, kan du med fordel også holde øje med markedet, og hvordan det udvikler sig. Et fald i jeres salg behøver nødvendigvis ikke betyde, at i mister markedsandele, hvis markedet generelt møder et fald. Omvendt behøver en stigning i salg heller ikke betyde at i tager markedsandele fra jeres konkurrenter, hvis alle i branchen stiger det samme. Derfor kan det være en god idé at holde øje med den generelle udvikling.
Produktivitet hos dine medarbejdere
En anden måde du kan vækste, er ved at øge produktiviteten hos dine medarbejdere. Her handler det ikke om at piske dem og begrænse deres frihed, så alt de foretager sig er direkte værdiskabende. Her handler det i høj grad om at vise dine medarbejdere tillid, og gå forrest som leder.
Hvis dine medarbejdere er tilfredse og føler sig sete, har det ofte en positiv effekt på produktiviteten, når de føler sig mere engagerede, og dermed også vil gøre det ekstra når der er travlt.
En måde man kan påvirke sine medarbejdere positivt, kan være ved at forny og forbedre deres kontorartikler. Det kan f.eks. være ved at købe ergonomiske kontorstole, så dine medarbejdere føler sig prioriterede, og sidder godt når de arbejder.
Hjælp til salg og E-commerce
Når det kommer til salg, er der en direkte indflydelse på om du vækster eller ej. Sælger du ikke, vækster du ikke. Derfor kan det være fornuftigt at få hjælp hvor der er behov, om det er på lageret med lagerstyring, eller med salg og E-commerce.
Hos Datacon kan du finde løsninger der kan hjælpe din virksomhed med at vækste. De arbejder særligt med grossist-, detail-, og produktionsbranchen, hvor du får en skræddersyet løsning til din virksomhed.
Der hvor mange mangler kompetencer, er i bindeleddet mellem forretning og IT. Du vil kunne få bedre styr på dit lager, synlighed, og salg, ved at få styr på dette, eller ved at få andre til at få styr på det for dig.